Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nalézt účinnou CESTU

12. 10. 2008

,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,

 

,,ŠKOLA SVĚTA JE VINOU LIDÍ

UVEDENA VE VELKÝ ZMATEK“

 ,,Bohužel, že tato škola světa se tak velice odchýlila od úmyslu Stvořitele ! Jen málokteří dbají na to, kvůli čemu jsou sem posíláni ! Většina jako by sem přišla bydlet a co nejdéle zde pobýt; tráví život ve velké nevědomosti jak pokud jde o Boha, tak pokud jde o sebe a všechny věci.“

 

,,Ti pak, kteří se zušlechťují pouze vzděláváním, nesledují hlavní cíl, hledání a nalezení své blaženosti v Bohu, ale snaží se sloužit břichu, shrabovat bohatství, pachtit se po marných poctách a své nadání dávat do služeb zvědavosti.“

 

,,Ti, kteří usilují o opravdové dobro, často dosahují toho výsledku, o němž mluví apoštol: “Stále se učíme a nikdy nedocházíme k poznání pravdy.”

 

,,Tak se ze školy moudrosti stal svět cvičištěm hlouposti a zuřivosti a z velké části shromaždištěm satanovým.“

 

,,Ta nešťastná obluda - atheismus - všude již zjevně vládnoucí nebo tajně se plazící, je přesvědčivým svědectvím toho, jak špatně prospívá škola světa.“

 

“Jako zajatec bude veden můj lid, protože je bez vědění.” (Jes. 5, 13)

 

“Člověk uchylující se z cesty vědění bude odpočívat v shromáždění mrtvých.” (Přísl. 21, 16)

 

,,Je proto nutno nalézt účinnou cestu, jak odstranit z lidských duší onu odpornou tmu nevědomosti a různic a uvést na svět jas moudrosti.“

 Obrazek

 ,,JAK BYLY RŮZNÝMI ZPŮSOBY HLEDÁNY LÉKY NA LIDSKÉ ZMATKY, ALE ŽÁDNÝ DOSTI ÚČINNÝ NEBYL DOSUD NALEZEN“

 ,,Bůh nejprve různými napomenutími, potom podivuhodně volenými prostředky, buď zázraky nebo lidmi obdařenými neobyčejným nadáním vytýká lidem hloupost, že nejdou ani za světlem rozumu, které rozněcuje v jejich srdci, ale konají všechny své věci lehkomyslně a nerozumně, ani nepozorují svět, aby ze skutků Božích poznávali Boha, buď z výšin nebe nebo ze základů země.“

 

,,Když Bůh vidí, že napomenutí nejsou nic platná, trestá lidi morem, hladem, válkou, zemětřeseními, potopami, požáry a jinými hroznými způsoby, přičemž některé hubí, aby se ostatní báli.“

 

,,Konečně pak po každém trestu podává pomoc k novému světlu např. tím že místo zabitých nebo zavržených svých služebníků povolává jiné proroky, apoštoly, učitele i samotného jednorozeného syna a také tím, že místo zmatených jazyků poslal dar jazyků.“

 

,,Pokud jde o lidi, neklesl lidský rod nikdy tak hluboko, aby aspoň někteří nepoznávali obecnou zkázu, neučili ji poznávat jiné.“

 

,,Nemoc a bolest těla posuzujeme duchem, ale nemoc ducha tělem necítíme. Když tedy duch soudí sám o sobě, stává se, že onemocní tím, co posuzuje, a pronáší o sobě méně správný úsudek (Cicero).“

 

,,Moudrost Boží: Hle, posílám k vám proroky a mudrce! Vy však je vraždíte a bičujete. Celý svět spočívá na zlobě. Neboť trvají ve všech společenských třídách a stavech lidských, ve všech národech a jazycích neskonalé zmatky, zemi dosud zcela zahalují mraky našich nevyléčitelných neduhů.“

 

,,Moudřejší se snažili stesky a nářky vytýkat lidskou pošetilost, zahanbit lidi a pohnout je k nějakému sebepoznání.“

 

,,Moudřejší se snažili dále pomáhat lidem dobrými radami a z nich utvořená životní filosofie byla lékem ducha, vůdkyní života, vyhledavatelkou ctností, zaháněčkou neřestí, světlem blaženosti. Avšak to prospělo málokterým a málo.“

 

,,Potom se počaly dávat lidem zákony, aby se učili správněji žít podle toho, co bylo předepsáno. Protože však vždy stojíme o to, co je nám zakázáno a toužíme po tom, co se nám odpírá, lidská přirozenost pamětliva své svobody, stěží se dá spoutat zákony, třebaže jsou Boží.“

 

,,Přistoupily tresty pro rušitele zákonů, ale jen s tím výsledkem, že se tlumí vnější násilí, ale neodstraňuje se tím vnitřní nesoulad a zmatek.“

 

,,Mocní počali léčit lidské neshody válkami, podrobením si jiných národů, ale kdekoliv se do vlády nad lidmi přimísí násilí, budí to odpor, zápolení a odboj.“

 

,,Nadějnějším prostředkem pro umenšování příslušných společenských nešvarů může být seskupení jistého množství lidí, kteří se mezi sebou sjednotí na nějakém společném dobru ve prospěch lidu.“

 

,,Nepořádky v lidské společnosti se velice těžko odstraňují a ti, kterým se tento úpadek hnusí, opouštějí lidskou společnost a odcházejí do samoty. Tím se však starají jen o sama sebe, a nikoliv o společnost.“

 

,,Proto je velice prospěšné na tyto nepořádky, nešvary a zla hledat účinné léky.“

Obrazek

 ,,ZDA EXISTUJE LÉK NA ODSTRANĚNÍ LIDSKÝCH ZMATKŮ A JAKÝ MÁ BÝT“

 ,,Naše neduhy se tak rozmohly, že sotva lze nalézt lék a že ztroskotávají téměř všechny pokusy o obecné blaho. Proto jsme všichni zarmouceni. Složíme však proto také všichni ruce v klín ? Nikoli. Není správné upouštět od podávání léku, dokud nemoc neslábne, nýbrž je třeba vytrvávat a měnit léky podle slov básníka:

 

“Když se tak nemoci mění, budeme i léčení měnit;

tisíc-li druhů je zla, tisíc i léků se dá."

 

,,Kdo ví, zda proti našim neduhům, tak dlouho trvajícím, nepřinese čas nějakou pomoc ?“

 

,,Abychom v to mohli s pomocí Boží doufat i my v našem předsevzetí, promysleme, co podle všeho chybělo oněm cestám, které dosud lidé zkoušeli, aby byla příležitost doplnit to nebo i nahradit opakem.“

 

,,Zdá se, že chyba je ve třech věcech“

 

1) Že na obecný neduh byly obyčejně hledány částečné léky a nedbalo se toho, že Boží rady směřují vždy k obecné nápravě.

 

2) Že se užívá prostředků násilných, odporujících lidské přirozenosti.

 

3) Nebo že se užívá prostředků slabých, nevedoucích k odstranění choroby.

 

,,Kdyby se tedy na lidské zmatky, které je nutno uvést v řád, nalezly a použily prostředky obecné, které by musely proniknout ke každému člověku, kdyby byly mírné, aby žádný člověk neměl chuť odporovat, kdyby byly mocné, takže by nikdo nebyl proti, i kdyby chtěl, proč tedy bychom neměli mít naději, že vše bude pak snazší.“

 

,,Sám rozum totiž zajisté ukazuje, že má být všeobecné, co se týká všech. Když je celé tělo společnosti nemocné, bude-li napravena jen jeho část, pak léčení ani nemoc neustoupí, když okolní údy stále přilévají nový jed nákazy. I kdyby se zdálo, že nastává uzdravení, pak to nemůže být nadlouho, jestliže se živá těla mísí s mrtvými.“

 

,,Proto jako Bůh na počátku vytvořil vše v úplnosti, tak poskytuje vždy plně prostředky k tomu, aby se porušené věci mohly plně napravit. Proto často lidi napomíná různými mimořádnými prostředky, nebo je trestá a zase získává novými dobrodiními, protože nechce, aby někdo zahynul, nýbrž aby se všichni navrátili k pokání.“

Obrazek

,,Slovo psané proti všem záměrům světa i pekla zachovává se neporušené, odkrývá vždy hojněji tajemství těm, kteří je zbožně zkoumají ke společnému užitku všech a volá všechny národy a lid. Přikazuje hlásat evangelium všem lidem, protože týž Bůh je pánem všech.“

 

,,Jako Bůh je svou povahou Bohem všech, tak to, co koná a mluví ke spáse svého tvorstva, je věcí společného práva a užitku. Avšak opuštění společného dobra stejně jako přisvojení majetku pochází od ďábla a Adama a odtud je všechno rozerváno.“

 

,,Nekonečná bytost obsahuje v sobě všechny konečné věci, jestliže jsou v ní a s ní, budou s ní jedno. Ne-li, pak zaniknou. Proto vše, co se má zachránit v potopě lidských zmatků, musí se vrátit k řádu ustanovenému Bohem, jinak zahyne.“

 

,,Apoštolé měli přikázáno vykonávat vůli svého Pána a vynaložili svrchovanou péči na, to, aby napomínali všechny lidi, vzdělávali je veškerou moudrostí a učinili všechny dokonalými v Kristu Ježíši. Na tento příkaz však křesťané později zapomněli, ono společné světlo si pro sebe přivlastňovali a nadouvali se pýchou a vzájemně se potírali. Proto také mezi nimi brzy pohasl plamen lásky i víry a zatemnily je oblaka dýmu nevědomosti.“

 

,,Ale Bůh má moc, aby i naše oblaka dýmu znovu roznítil ve světlo a plameny, jestliže se vrátíme k následování vůdce našeho spasení, který je dán za světlo národům až k hranicím země."

 (Iz. 49,6)

 

,,Osvěcuje každého člověka příchazejícího na tento svět, a svítí v temnotách, třebaže temnoty  ono světlo neobsahují."

 

,,Proto Bůh chce, aby všechno bylo jedno na nebi i na Zemi, a proto poslal svého syna, aby jím a v něm znovu shromáždil všechno."(Kol.1,20).

 

,,Bůh stvořil člověka naprosto svobodného ke svému obrazu s tak pevným úmyslem, že ani on sám mu nečiní násilí. Proto ho poučuje, radí mu, povzbuzuje ho a zapřísahá, což je jádro celého Písma a všeho Božího řízení vůči člověku.“

Obrazek

,,Proto léčivé prostředky nesmějí být násilné, ale pokud možno mírné, ale přitom působivé, aby mocně podmaňovaly smysly a  pronikaly do duše, aby silně působily na rozum a podmaňovaly vůli. A dlouhodobě zakořeněné špatné zvyky mohou být vyrvány jen mocnou ctností. Je proto třeba, aby podobnými vlastnostmi byla nadána ona universálnost, aby byla sama o sobě mírná a milá.“

 

Z knihy ,,Cesta Světla - J.A.Komenského"

 ,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,ooo,,,