Jdi na obsah Jdi na menu
 


VÝPLACH MOZKU v současné době a Manipulatívní OVLÁDÁNÍ STRACHEM !

26. 6. 2010

TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

„Výplach mozku v současné době!“

 Otěhotnění se dá poznat i bez testu - Žena.cz - magazín pro ženy

,,Cílem tohoto článku je zamyslet se a definovat co nám v dnešní době „vymývá mozek“ a proč. Nejdříve si řekněme, jak já chápu výplach mozku :

„Jedná se o opakované prezentování události, věci, stavu; která Vás přímo i nepřímo ovlivňuje s určitým předem definovaným záměrem.“

 

Reklamě neunikneš!

Reklama

 

 První všeobecně známá věc, která lidem vyplachuje denně mozek, je reklama. Jelikož reklama může znamenat prezentaci na více úrovních a pokaždé jinak, některé působí hůře a některé ovlivňují méně. Je všeobecně známo, že firmy investují do reklamy s cílem vydělat. Klasicky jste mohli slyšet příklad, kdy jdete do krámu a vybíráte například prací prášek. Téměř zaručeně sáhnete po tom, který znáte z reklamy. Pokud si spočítáte, že minuta reklamy může stát až přes milión korun českých, zajisté usoudíte, že firmy by do reklamy neinvestovali jen tak bez propočítání návratnosti investic. Zde je jasným cílem vydělat více peněz.

Televize

S reklamou přímo souvisí televize, jelikož jeden z největších výplachů mozku je před večerními zprávami či filmem. Často i desetiminutový slot. Zde již dávno platí, že hlavní příjem komerčních televizí plyne z reklamy, a tak zapomeňte, že by večerní zprávy dělali z dobrého úmyslu informovat Vás o důležitých událostech. Doporučím Vám jeden test, kupte si několik novin a spočítejte, kolik je tam pozitivních a kolik negativních zpráv. To samé udělejte se zprávami na Nově a dalšími televizemi. Zde vymývání mozků probíhá nejen přes reklamu, ale i přes seriály, kde na Vás nahrnou emoce tak, aby vás udrželi před televizí a měli velkou sledovanost – tzn. peníze z reklam po a před seriálem. Zde je cílem zvednout sledovanost což znamená v druhotném účinku opět peníze. Více diváků = více peněz za reklamu.

Film a Kino

Opět je zde souvislost s televizí. Jedná se o dnešní filmy, které dávají v televizi, nebo na ně chodíme do kina. Zde to není jednoduché prokázat, ale pokud si popíšeme kostru mnoha dnešních filmů, tak zápletka se skládá: 1) kladný hrdina má problém, 2) „záporák“ mu uloupí peníze, vezme holku, chce ho zabít atd. 3) kladný hrdina většinou v happy endu zastřelí nebo jinak násilně zlikviduje záporáka a získá rychle peníz, na pohled nádhernou holku či se zbaví jiných problémů. Pokud se budete dívat na podobné filmy pořád dokola, za chvíli Vám přijde normální někoho zmlátit, protože vám ukradl peníze, také začnete přemýšlet jak se rychle dostat k velké částce peněz a nakonec se budete dívat po nádherných holkách a ty které mají drobnou vadu na kráse (jiná barva vlasů, dvě kila navíc, nemá obličej barbíny atd.) ihned zavrhnete. Zde není jednoduché popsat, co z toho kdo má. Za sebe jen mohu říci to, že nám to všem mění úhel pohledu či názor na celkem základní věci v životě. Například děti v západních zemích jsou do školy a zastřelí spolužáky – vsadím se, že tohle je jeden z několika vlivů, který dítěti posunul hranice chápání, až kam můžou zajít.

Noviny

Platí hlavně pro papírové noviny a časopisy ale také pro mnohé internetové zpravodajské portály. Noviny dnes vlastní několik málo jedinců či finančních skupin, a výplach mozků zde existuje na několika úrovních. Ta první a hodně důležitá pointa je, že noviny jsou zde také proto, aby vydělávali, jejich hlavním cílem není to, aby poskytovali co nejvíce pravdivé informace. Ba naopak, překroutí často článek, aby to bylo zajímavé a aby to čtenáři četli. Nebo často využijí informace a překroutí – tedy záměrně uvádějí polopravdy s cílem pomluvit či pochválit. V druhé řadě je tu také spousta placených reklam. Ale celkem závažný problém vidím v časopisech například věnovaných IT, které provádějí testování různých komponentů. Výherce často zaplatil hezkou sumu, aby byl první. Zde je cílem ovlivňovat veřejné mínění, vydělat peníze či někoho pomluvit (málokdy pozdvihnout).

Rádio a poslech muziky

 

Zde bych rád pouze prezentoval několik nápadů, mohou to být nesmysly. Pokud jedete autem, posloucháte pořád jedno rádio, za nějaký ten čas zjistíte, že některé písničky se začínají opakovat neustále dokola. Na komerčních rádiích to může být až 4 krát za den. Nemluvím o reklamě, z té rádia často žijí. Pokud posloucháte neustále rádio tak to vnímáte, někdy v pozadí někdy třeba v autě při jízdě. A tento poslech Vás odvádí od normálního zamyšlení – jakoby vyplňuje okamžik, kdy se můžete aktuálně zamyslet nad nějakou situací či si jen srovnat pár myšlenek v hlavě. Představte si, že pojedete v autě dvě hodiny z Prahy do Brna a posloucháte rádio či CD. Cesta Vám rychle uplyne, zasmějete se občas hlášce v rádiu či si zazpíváte. A teď si představte, že byste dané dvě hodiny věnovali tomu, že budete přemýšlet, co budete dělat o víkendu či jaký dárek koupíte své drahé polovičce, jak vyřešit problém v práci. To bude změna co ?

 

 

Nakonec se podívejme na průřez pracovním dnem mladého člověka žijícího s partnerkou zatím bez dětí:

    * Ráno vstane, snídaně

    * Jede do práce a poslouchá rádio v autě či MP3 v MHD

    * Na začátku pracovní doby (či v průběhu) si přečte noviny (papír či web)

    * Pracovní doba

    * Cestou domů poslouchá opět rádio

    * Po práci se věnuje dvě až pět hodin domácnosti či jeho hobby

    * V 19:00 se podívá na televizní zprávy (nejdříve ČT1 pak Nova)

    * Poté se mrkne na nějaký seriál či film v televizi, v případě nouze se podívá na DVD atd.

 

 

 ,,A jak vypadá Váš denní program ?“

 

 

WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

,,Manipulativní ovládání strachem !“

http://i.idnes.cz/08/021/cl/PKA20f52a_42_18791684.jpg

 ,,Občas při poslechu reklamy jsem si v poslední době všiml, následujícího nátlaku:

 

„..hrozí vám chřipka…. kupte si….“

 

 Pamatujete na hrozící prasečí chřipku? Kde je? Zbyly po ní akorát sklady plné protilátky

 

 ,,Je to nátlak reklamy, aby jsme si pod tíhou strachu něco koupili, jinak se nám něco stane. Toho si začínám všímat čím dál tím více. Všechno to začalo před lety – pozvolným procitnutím u hlavních zpráv. Je tam všude násilí, nehody, vraždy – to je taky podvědomé působení na náš mozek, aby se bál a neustále byl udržovaný ve strachu.“

 

 ,,Vše je  schválně, aby lidé byli ve strachu, chodili do práce, utráceli….!“

 

 ,,Určitě vnímáte tenhle nátlak okolo sebe také jak z médií tak i z reklam !“

 

 Autor: Bigdrobek

 

 

 TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT